En we zijn weer 2 weken verder...

18 december 2015 - Bahia Drake, Costa Rica

Zoals gezegd zijn we nu in Costa Rica, we zijn per boot de grens overgegaan en dat had heel wat voeten in de aarde... 8 uur moesten we aanwezig zijn om een stempel in ons paspoort te krijgen voor de oversteek, in Costa Rica hebben we weer een stempel gekregen nadat we weer op vast land waren aangekomen. Maar ik was nog niet klaar met de boottocht; we voeren de haven uit met een bootje dat bij ons allang afgeschreven zou zijn, met een oude motor met veel kabaal... Ik zei al tegen Lynne 'we staan straks stil' en dat gebeurde minstens 7x. De vin is er een aantal keer af geweest en de carburateur heeft een revisie beurt gekregen onderweg... Hele toestand, maar we hebben het gehaald met droge voeten :).

Costa Rica was een kleine cultuur schok met Nicaragua, hier is alles veel meer gemoderniseerd. We zaten niet meer in de schoolbussen, maar in modernere luxe Scania bussen: een stuk comfortabeler. De charme van schoolbussen had ook wel wat hoor.

Onze eerste verblijf plaats is La Fortuna, een klein stadje waar we een waterval en een Hotspring hebben bezocht. Het water van de Hotspring is rond de 40 graden dat wordt opgewarmd door de vulkaan Arenal. Heel apart en heel lekker :). Onze volgende stop was Monteverde dat ligt op 1400 meter, dus het was een stukje frisser dan gewend. Daar hebben we een night tour gedaan en veel wild gespot, een Canopy tour (tokkelbanen), dat was heel gaaf. Hier had je de langste van Latin Amerika: 1590 meter lang. Een hele belevenis om als een vogel door de jungle te zweven.
Van Monteverde verder gereisd met de ferry van Punterenas --->> Paquera richting Montezuma. Montezuma is een dorpje aan de Pacific Coast met een surf sfeertje, heel klein en gezellig. We hadden een leuk hostel gescoord via TripAdvisor. Daar hebben we vooral gechilld en lekker mensen gekeken.

We wilden natuurlijk nog wel even surfen en dat kon niet in Montazuma dus reisden we af naar Santa Teresa. Een echt surf oord met mooie stranden en de goede golven. 2 dagen weer de surf dude uitgehangen en lekker de golven gepakt :) dat lukte allebei aardig.

Het plan is om naar beneden te reizen richting Panama, want we hebben besloten om die ook mee te pakken nu we er toch zijn. Dus gaan in zuidelijke richting.

Jaco is een tussenstop voor ons om door te reizen. Jaco is de meest door ontwikkelde stad van Costa Rica, vergeleken met wat we gewend zijn is dit bijna Las Vegas ;). Hier verblijven we dan ook maar 1 nacht. In deze nacht zijn we gestoord door een jongeman die (helaas) ook op onze dorm sliep. Hij kwam zo blauw als een potlood binnen om 02:00 in de nacht, stond nog op Lynne haar been wat hij niet eens door had en kroop boven op het stapelbed. Hij brabbelde nog iets en begon te snurken. Na 1.5 uur werd hij wakker en is ergens anders gaan slapen. We denken dat hij van voren niet meer wist dat hij van achter leefde ;).
De dag erna hebben een hele lange rit gemaakt richting het Corcovado National Park. Met de bus waren we afgezet in Sierpe en vanaf daar met een 300pk speedboot over een rivier en open zee gedropt in waar we nu zijn: Drake Bay. Dit ligt tegen het Corcovado National Park aan. Dit park is verkozen door National Geographic als het mooiste park van Latin Amerika als het op Wildlife aankomt. We hopen in dat park het allemaal te kunnen zien. Vandaag een wandeling gemaakt en op stranden geweest waar die dag nog geen stap op is gezet, heel gaaf om te zien. Toen we aan het picknicken waren zag ik in de verte iets springen in de zee, Lynne heeft de verrekijker gepakt en dolfijnen gezien die aan het spelen waren. Het is nu kwart voor 10 en gaan lekker tukken want morgen staat een snorkel tour op het programma. Jullie horen de volgende keer wat we gezien hebben :).

Oh ja, en hartstikke leuk dat zoveel mensen de blog lezen en we zoveel leuke reacties erop krijgen. Dank allemaal!

1. Ans groot:
    21 december 2015
    Hoi jordy en lynne. Heel erg leuk om te lezen waar jullie zijn, wat jullie zien en wat jullie doen. Het is bijne kerst en nieuwjaar, dus ik zou zeggen ook voor jullie veel gezelligheid en heel veel goeds voor 2016. Groetjes ans en co groot.
  2. Ruby:
    23 december 2015
    Wat een mooie verhalen! Gaaf hoor elke dag weer een verassing wat de dag zal brengen. Wij wensen jullie fijne kerstdagen en een gelukkig nieuw jaar!

Liefs Coen en Ruby
  3. Ina:
    24 december 2015
    Hallo Lynne en Jordy,
    De foto's laten zien hoe geweldig jullie het hebben en volgens mij is het nauwelijks te beschrijven wat voor indrukken jullie allemaal opdoen. Alle zintuigen worden aan alle kanten geprikkeld.
    Lijkt mij heel bijzonder om Kerst en Oud en Nieuw in badkleding te vieren en zonder kerstboom...
    Lynne en Jordy, we wensen jullie mooie kerstdagen en een geweldig 2016 ..
    Deze kerst is een onvergetelijke ervaring voor jullie..
    Blijf genieten van deze indrukwekkende reis.

Liefs van de Stammies
  4. Esther:
    26 december 2015
    Hey dudes, dat tokkelen moet fantastisch geweest zijn! Die wildlife (was dat een varaan?), dolfinspotten, surfen, en zelfs de boottocht trouwens ook.... Onvergetelijk allemaal!! Ik leef mee! Kus
  5. Nelleke en Petra:
    28 december 2015
    Lieve Lynne en Jordy,

Fantastisch jullie verhalen we genieten ervan.....
    Wij wensen jullie een prachtige jaarwisseling daar en natuurlijk een heel mooi nieuwjaar! jullie start is in ieder geval TOP!!

Dikke kus van ons..Petra en Nelleke
  6. Linda&Andy:
    30 december 2015
    Lynne en Jordy, wat een fantastisch avontuur!! Jullie hebben al veel toffe dingen beleefd! Super leuk om jullie verhalen te lezen. Geniet!! Groetjesss
  7. Annemarie en Robert:
    10 januari 2016
    Super mooie verhalen! Zo te lezen hebben jullie het naar je zin!
    Onwijs om dit mee te maken. Wij wensen jullie nog een super mooie reis en natuurlijk de allerbeste wensen voor het nieuwe jaar!

Groetjes Annemarie Robert en Milan