Ons 4 weekse Wildernis Project Askari :)

21 februari 2016 - Mopani, Zuid-Afrika

Daar gingen we vanuit Johannesburg met de Uber taxi richting het vliegveld, we gingen ruim optijd heen, want je zal je vlucht maar missen..;). Ingechecked hadden we dag ervoor al gedaan, dus de koffers afgeven en door naar de gate. Lekker vliegtuigen gekeken en onze nieuwe verrekijker (gisteren nog speciaal voor deze trip aangeschaft) getest. Klein vliegtuigje met 2 propeller motoren en 4 man op 1 rij, klein uurtje vliegen en geland op Hoedspruit. Bij de landing zagen we al een impala en een warthog lopen dus onze dag kon bijna niet meer stuk. Vliegtuigje uit en lopend naar de Exit, allemaal mensen met groene kleren en bordjes voor hun neus met namen erop. Geen bordje met onze namen, maar dachten die komen zo wel... onze tas gevonden en klaar om te gaan. Iedereen werd in te gekke ultieme safari Jeeps opgehaald maar wij nog steeds niet... Toen iedereen van het vliegveld netjes was opgehaald en wij er nog stonden, kwam er een vrouw naar ons toe en vroeg hoe ons vervoer was geregeld. Wij uitgelegd dat we zouden worden opgehaald door Askari, ze begreep het niet want die waren altijd ruim optijd aanwezig. De vrouw ging bellen naar het reserve maar geen gehoor... ze had een berichtje op Facebook gezet en wij hadden een mail gestuurd. Na iets meer dan een uur kregen we mail terug, dat ze op zondag nooit iemand ophaalden en de pick-up altijd op maandag was. Wij hadden meerdere malen gevraagd aan onze agente in Nederland of het een probleem was dat we op zondag zouden arriveren, was geen probleem en bij aankomst zou er iemand staan. Die agente zou wat van me gaan horen dat begrijpen jullie :). Katie van het Askari team heeft een privé pick-up geregeld en een hotel geboekt dus die heeft het netjes opgelost. Hotel met familie kamer incl bad en buiten een groot zwembad helemaal spik en span. De dag erna zouden we bij het hotel worden opgehaald en gingen daar maar vanuit. We hebben heerlijk genoten van alle luxe en in de middag even naar de winkel geweest. Ik had pizza laten bezorgen, Lynne had een lekker salade voor avondeten. Lekker gebadderd en te bed :).

De dag erna inderdaad opgehaald incl brute Jeep door het Askari team, ze boden hun excuses aan dat dit niet had mogen gebeuren. De fout lag niet bij hun maar in NL. Edward en Katie zijn zo meelevend en aardig voor ons dus dat namen we meteen aan. We gingen met het gehele team lunchen, veel nieuwe gezichten en indrukken. Na de lunch even inkopen doen, eten wordt ingekocht maar biertjes,wijntjes en dingen die je zelf lekker vindt, moet je zelf kopen. Gelijk maar gedaan :).

Daarna gingen we richting het reservaat, eerst asfalt en daarna onverharde wegen met grote stofwolken achter de auto. Een uur rijden tot bestemming. Grote poort met hoge hekken waar 6000 volt op staat... hmmm dachten we dat zal vast ergens nodig voor zijn... Hier is alles in prive reservaten verdeeld ivm de bescherming van de dieren; als dat er niet is wordt alles door stropers neergeschoten, de natuur door de mens geruïneerd of de dieren door elkaar opgegeten. Later in het verhaal wordt dat jullie duidelijker.
Hele mooie locatie midden in de natuur van Afrika. Prachtig huis tot beschikking voor de vrijwilligers, wij hebben een 2 pers kamer heerlijk. Eindelijk onze kleding in een kast sorteren, dat is lang geleden... Die backpack even hup in de hoek voor 4 weken.
Einde van de middag meteen in de Jeep voor onze eerste safari rit. Meteen al zebra's, giraffes en antilopen gespot. En hoe cool is het gewoon überhaupt om in zo'n auto met de groep door de natuur ge hobbelen. Je voelt je gelijk iemand van National Geographic die op zoek is naar zijn missie.
We hebben een dagschema en een takenschema die een ieder uit moet voeren. Onder die taken behoren: dierenvoer mixen, elektrische hek testen op voltage en ampère, eten koken, afruimen, afwassen, Jeep geheel nazien, het weer aflezen en documenteren, dieren data bijhouden onder het rijden en zwembad nakijken. Geen vervelende klussen en goed voor ons om weer een beetje dagstructuur te krijgen.
We zijn hier nu 2 weken en maak hier even een opsomming wat we allemaal gespot en gedaan hebben:
- Olifanten gezien van afstand en van heel dichtbij want in ons reservaat waren 2 olifanten die niet hier behoorden (waren dwars door een metalen hek gelopen de boefjes). Die moeten weer terug worden gezet waar ze vandaan komen, wij hebben er hier genoeg. Ze maken meer kapot dan ze lief zijn ;) dus werd ons de opdracht gegeven om hen te traceren. Wij op pad met ons team, na 20 minuten rondrijden en ogen goed openhouden ziet Lynne een olifant en ja hoor dat moest hem zijn. Wij kregen een compositietekening met kenmerken, na 10 min bestuderen waren we eruit dat het hem was. Nu konden we het sein geven aan de helikopter dat hij kon opstijgen en naar de door ons doorgegeven coördinaten vliegen. In deze heli zit ook een schieter: de zogenaamde darter. Die verdoofde de olifant vanuit de heli en vloog achter de olifant aan totdat hij langzaam in elkaar zakte. Wij konden weer de heli volgen natuurlijk. Het was echt allemaal zo spannend, veel radio contact enz. Dit is in de afgelopen 3 jaar niet voorgekomen hier, en wij mogen het aanschouwen :). De olifant was in elkaar gezakt, dus wij stormden er op af. Net als nog 40 mensen die ook opgetrommeld waren om te helpen met het opladen van het 8 ton wegende gevaarte. Het was best een chaos omdat het bijna niet voorkomt maar wij waren erbij :) zie foto's. Het hele schouwspel heeft meer dan een uur geduurd. Missie geslaagd. Maar dit hebben we precies zo nog een keer gehad de andere ontsnapte olifant, een unicum werd ons verteld 2 keer in één week.
-Leeuwenfamilie gespot onder de bomen, als ze ons zien komen aanrijden, kijken ze wel maar zien ons niet als gevaar, vrij logisch. Die konden we dan in alle rust op de foto nemen. Deze familie was 2 mannetjes, 2 vrouwen en 3 kindjes, zo schattig. Lekker stoeien en elkaar in de staart bijten. Heerlijk om naar te kijken.
-Roofvogels en aasgieren zijn hier ook veel te zien. Door de verrekijker heen kun je ze goed bespieden, maar zodra we te dichtbij komen zijn ze gevlogen ;).
-Cheetah gespot, we kregen bericht dat hij gesignaleerd was in een gebied dichtbij dus wij er naar toe natuurlijk. Eerst niet kunnen vinden, maar na goed speurwerk hem wel kunnen vinden. Zo gaaf is dat om te zien, heel nonchalant kwam hij aanlopen. Ging lekker even drinken en op 15 meter afstand lekker liggen. Deze cheetah hebben we wel een uur gevolgd, hij lag op de loer voor een kleine kudde impala's. Tevens stonden in de omtrek rond de auto: giraffes, olifanten, warthogs (wrattenzwijnen) met 3 baby's en impala's. We stonden er middenin echt bijna ongelovelijk.
-Hebben ook een dood babyolifantje gezien. Dezelfde dag zagen we hem met zijn schattige slurfie nog in de kudde lopen. Men zegt hier dat hij gestorven is aan stress (de heli) of water tekort. Heel zielig was het iig wel om hem zo te vinden.
-Op route drive zag Lynne ook een giraf liggen, dat betekende niet veel goeds. Ook overleden. Een mannetje, de lieveling van Katie, genaamd 'surfdude' hij had abnormale lange blonde manen. Surfdude is waarschijnlijk gestorven aan een hersenbeschadiging, opgelopen bij een gevecht met een andere giraf. Deze hebben we opengesneden, omdat in het kamp waar deze leefde niet veel vleeseters zijn. Zodat nu de gieren en luipaarden hem eerder ruiken en een vers maaltje hebben. Ze kunnen zelf de huid moeilijk openen. En hij moet opgegeten zijn voordat hij gaat rotten.
-Nu we het toch over dode dieren hebben, ook een dode eland gevonden. Deze is waarschijnlijk gestorven aan een slangenbeet. Deze hebben wij meegenomen richting ons gebied ivm research. Voordat we hem meenamen moest hij eerst opgeladen worden. En hoe laad je een eland op van 1000 kg... Eerst onder een boom gesleept, voeten aan elkaar gebonden, spanband over een sterke tak heen, aan onze oersterke Defender gebonden, opgetrokken, andere auto eronder geparkeerd en laten zakken. Hele operatie maar zeker geslaagd. Dit waren genoeg dode dieren voor 2 weken gelukkig.
-Neushoorns bewonderd, eerst de wide rhino's gezien. Wat een grote monsters zijn dat poehhh 1 groot pantser gevaarte. Zo mooi om te zien, ze waren lekker aan het grazen en aan het chillen :). Ps: 1 hoorn is 300.000 euro waard... Gelukkig zijn hier al gelange tijd geen stropers geweest. Die schieten de rhino af en zagen zijn schedel in 2en, heel zielig. De hoorns gaan naar Azië voor heel veel geld. Boeven. De hoorn is van hetzelfde materiaal als je eigen nagel dus niks speciaals aan. Men maakt er medicijnen van... die dus niet helpen. Het 2e soort wat hier rondloopt is de black rhino, deze is zeldzamer en moeilijker te vinden. Maar wij hebben hem gespot met eigen ogen :).
- Buffels hebben we hier, ook zelfs een speciaal buffalocamp. Dit om ze te beschermen voor predators en om ze te vermenigvuldigen. De buffels zijn heel veel centjes waard en hier verkopen ze er af en toe 1 om andere dieren aan te schaffen en zo de aantallen stabiel te houden. Maar wat een buffel is een buffel zeg, poehh. Vooral de mannetjes, sloopmachines zijn het. Het sterkste en gevaarlijkste dier die er hier in Afrika loopt. Ik geloof het gelijk :).
-Om de Big 5 af te sluiten zouden we in deze weken ook de luipaard moeten zien... Dat hebben we. Wij hebben echt geluk gehad deze ook al te mogen zien. Een echte killingmachine. De laatste keer dat hij gesignaleerd was, was 4 maanden geleden. Hij is erg schuw dus moeilijk te vinden. Wij zagen hem hollend langs een watertje voorbij lopen, dit is ook zo fascinerend om te zien.
-Ook leren we veel over vogels, die ons in eerste instantie niets interesseerden. Maar naarmate je ze veel ziet en zoveel verschillenden is het best leuk om naar te kijken met je verrekijker. Ook een 'bird test' gedaan en allebei geslaagd gelukkig :) dus we weten er steeds meer van.

Onze werkweek is van maandag tot en met zaterdagochtend 12 uur. Zaterdagmiddag en zondag lekker vrij om bij te komen van alle indrukken. Geen dag is hetzelfde en de planning kan met de minuut veranderen. Het is vrijwilligerswerk maar zo voelt het zeker niet, met een leuk team op stap en helpen met alles wat er nodig is op ons reservaat van 29.000 hectare. Ja je leest het goed, 29.000 hectare immens groot.

Er zijn nu 2 weken voorbij en hebben het erg naar ons zin, je hebt altijd van die flierefluiters in je team, maar dat heb je ervoor over ;). Morgen gaan er 4 weg en komen er 5 bij, dus we zullen dan weer zien wat we in de kuip hebben.

Ik kan nog wel door blijven ratelen over wat we meemaken, maar hier stop ik. Bekijk de foto's en leef je in in de wereld van de safari.

Tot over 2 weken dierennieuws ;)

1. Esther:
    22 februari 2016
    Tof om alles lezend mee te beleven!!! Groetjes!
  2. Aniek:
    22 februari 2016
    Wauw, ik was echt super nieuwsgierig naar jullie verhaal over jullie avontuur in Afrika! Nou oef, die maakt me wel een potje jaloers hoor! Echt super gaaf wat jullie in zo'n korte tijd hebben gezien en mee gemaakt! Blijf genieten! Liefs uut Grunn!
  3. Robbin:
    23 februari 2016
    Mooi stuk!
  4. Rein en Anja:
    26 februari 2016
    Gaaf! Goed geschreven Jord. We zien het helemaal voor ons.
  5. Emmy:
    27 februari 2016
    Wauw wat n mooie verhalen allemaal. Ben er eindelijk eens voor gaan zitten. Wel vaak al stukjes gelezen, maar altijd weer ff snel natuurlijk. Ik wens jullie nog heel veel plezier. Maar dat zal zeer zeker lukken. Dikke kus van Em
  6. Susan Groot-Dekker:
    3 maart 2016
    Lieve Jordy en Lynne, wat beleven jullie toch veel. Leuke verhalen en prachtige foto's, alsof je er bij staat! Goede reis terug!!!! Dikke kus van ons Grootjes uit Hoogwoud.