New York Part II

6 februari 2016 - Johannesburg, Zuid-Afrika

Het vorige verhaaltje is vanzelf verzonden dus ga bij deze weer verder.

New York wat een stad is dat, we hebben die dagen daar echt als in de film beleefd. De goede hotspots opgezocht en heel veel te voet gedaan want dan zie je zoveel en krijg je zoveel indrukken beter mee. De langere afstanden deden we ondergronds dat is ook perfect geregeld, om de 6 min komt de volgende metro.
Alles gespot: Empire State building, Rockefeller Center, Chrysler building, Grand Central Terminal, Flatiron building, Times Square, de Highline, Greenwich, Central Park, Soho alles was even cool om in het echt te zien, je krijgt er een zere nek van ;)
Ook een tripje gemaakt naar Brooklyn, de brug overlopen is ook een belevenis. Daar het beste pizza restaurant van Brooklyn opgezocht via een tip van een jongedame die we tegen zijn gekomen in Panama. Het was zeker de moeite waard om heen te gaan heerlijk gegeten midden in een woonwijk. Terug lekker met de metro gegaan ivm de gevaarlijke buurt.
Ook met de ferry naar het Statue of Liberty gevaren, hij is kleiner dan gedacht van een afstand, maar dichtbij is het wel een kunstwerk hoor.
In de avond hebben op Broadway een musical bezocht: Chicago. Dat is een bijna een must do in New York natuurlijk want daar gebeurt het :) Van de voorstelling hebben we gelachen en genoten, het is de langste draaiende musical op Broadway. Ook in de avonduren de rooftop van Rockefeller bezocht, wat een uitzicht zeg! 70 verdiepingen hoog (259m) en een huwelijkaanzoeksmoment... maar heb het nog niet gedaan ;) Veel winkels gezien en lekker warme chocolademelk gedronken en taartjes gegeten in de vele tentjes langs de straat, heeerlijk, daarna weer de wantjes aan en mutsjes op. New York was voor ons echt een klein snoepreisje tussen onze trip door, zo blij dat we het gedaan hebben en als we de kans krijgen in de toekomst zullen we het zeker overwegen om weer heen te gaan (om meer te kunnen shoppen ook!) een echte aanrader. Maar aan alles komt een einde dus ook aan New York... Onze vlucht ging 10:40 dus optijd ons bed uit en richting vliegveld. De metro deed er iets langer over dan gepland dus we zaten een beetje in tijdnood maar we moesten het halen... rennend over het perron naar de incheckbalie, daar aangekomen was de bagage incheck gesloten dus hadden een groot probleem, alles geprobeerd en via een chef daar die met het grondpersoneel contact had maar het mocht niet baten... vlucht gemist. Helemaal niks voor ons, we baalde als stekkers. En het was zondag en konden niemand bereiken. Alles geprobeerd om uit te zoeken hoe en wat maar het enige antwoord was kom morgenochtend 07:00 maar terug dan kijken we verder. Dat antwoord wilden we niet natuurlijk. Internet gezocht en God zei dank konden we ons inchecken voor de dag erna. Echt een pak van ons hart en opgelucht dat we een dag later vlogen. Maar we hadden geen slaapplek meer dus onze Airbnb eigenaar gebeld en we konden daar terecht. De beste man heeft in zijn huis per jaar gemiddeld 5 nachten geen mensen en dit was er 1 van dus hadden daarmee echt geluk en het werd nog beter want we mochten die nacht gratis slapen want we hadden genoeg ellende die dag vond hij. Wij heel blij natuurlijk :) Die middag lekker rond gelopen en lekker gegeten en in Central Park gewandeld en op de valreep nog leuke dingen gekocht. De dag erna nog maar 2 uur eerder naar het vliegveld, ingechecked en niets hoeven bijbetalen gelukkig :) we hadden een vlucht van 15 uur te gaan.

Veilig geland op Johannesburg en we werden opgehaald door ons hostel, echt een goede service. Ons Hostel heet Brown Sugar en functioneerde op volle toeren in de jaren 70 als drugs villa wat in handen was van de maffia. Als je daar rond loopt voel je je bijna een drugsbaron. Foto's zeggen genoeg.
Johannesburg heeft niet echt een stadskern, het heeft kleine stadsdelen die op zichzelf functioneren. Wij zijn naar de plaatselijke shoppingmall gegaan en hebben ons ogen uitgekeken hoeveel ze daar hadden, zo mooi en zo goedkoop hadden we het in tijden niet gehad. 17 rand is 1 euro. Voorbeeld: een complete salade bij een eettentje kost 25 rand zeg 1 euro 50 :) dat is nog eens leuk eten. Tevens hadden we een dagtour Johannesburg geboekt, we hadden een privé gids en dat is wel nodig ivm de veiligheid. Hij heeft ons meegenomen naar het hoogste gebouw van Johannesburg en uitleg gegeven over de omgeving. Daarna zijn we naar de grootste township van Zuid-Afrika afgereist, een kindergarten bezocht allemaal schattige negertjes :) en een familiehuis gezien van binnen, heel indrukwekkend allemaal daar. Daarna 3 musea bezocht 1 Nelson Mandela house 2 Hector Pieterson 3 Apartheid museum. De gehele dag was zo interessant en hebben er een goede geschiedenisles bij... stof waarin we ons verder in willen lezen.
Ons hostel is heerlijk vertoeven maar alles moet met de taxi vanwege de afstanden, dus zijn verkast naar een hostel meer in het 'centrum'. Deze buurt de laatste jaren een stuk veiliger geworden want het was echt niet best gesteld met Johannesburg qua criminaliteit. Wij hebben er gelukkig nog niets van gemerkt. Ze doen erg hun best om er wat van te maken, veel art galerijen en design. Ook alles heeft een industriële tint in de wijk, we vinden alles zo gaaf hier hoe men het heeft gebouwd. Veel ideeën en foto's gemaakt. Ook even langs de Afrikaanse kapster gewipt, heerlijke hoofdmassage en voor het eerst in mijn leven ook mijn haar gewassen na de knipbeurt!!
Vandaag naar de Neighbourgoods Market geweest, zegmaar de foodhallen van Amsterdam. Zoveel lekker eten heb ik nog nooit bij elkaar gezien, heel leuk om te ervaren. Vanavond een lekker restaurantje opzoeken en morgen gaat de vlucht richting Hoedspruit. Daar worden we opgewacht om ons naar het project te brengen... zo spannend vinden we het!!
Dit moet ons hoogtepunt gaan worden, 4 weken werken en leven met de Big 5.

Tot snel!!! (als we niet aangevallen zijn door een leeuw...)

1. Nelleke en Petra:
    6 februari 2016
    Hallo schatteboutjes, He....Jordi jij heb wel de mooiste kans van je leven voorbij laten gaan hoor droppie...maar goed, tussen de leeuwenwelpjes is misschien ook wel heel bijzonder! We horen het wel geniet maar lekker samen!! Petra en Nelleke xx
  2. Harry en Trudy:
    7 februari 2016
    Wij blijven genieten van de mooie verslagen en op de knieen gaan Jordi of Jij nog wel daar gaan wij van uit . blijf genieten met volle teugen.

hg de Peten.
  3. Rein en Anja:
    13 februari 2016
    Mooi om te lezen wat jullie allemaal meemaken. Wij zijn benieuwd of jullie dicht bij de big five kunnen komen. Veel plezier verder.